Vliegen in het grootste passagiersvliegtuig ter wereld is eigenlijk best leuk
Bijna geruisloos over de Tasman Zee
in de nieuwe Airbus 380
SYDNEY, 4 AUG. 2009 - Het werk brengt met zich mee dat Marc van den Broek en Tim Dekkers geregeld moeten vliegen. Australie is zo groot, met alleen bussen en treinen schiet het gewoon niet op. Meestal boekt het duo voor zijn zakenreisjes het goedkoopste dat ze kunnen vinden. Luxe maakt niet veel uit. Verrassend was het dat voor een trip naar Auckland in Nieuw-Zeeland de nieuwe Airbus 380 als goedkoopste uit de bus kwam.
Pas als er een `gewoon'vleigtuig naast staat, valt de grootte van de Airbus 380 op.Meestal geeft Marc helemaal niets om vliegen. Het moet snel over zijn. Het opgevouwen zitten, de herrie aan je hoofd en het geplop van de oren zijn eigenlijk rampzalig.
Maar als blijkt dat hij in het nieuwe speeltje van de luchtvaartmaatschappijen mag vliegen, de Airbus 380-800, verandert zijn afkeer en ziet hij uit naar een reisje door de lucht. `Ik wil dat toch wel een keer proberen.' Tim, die vliegen wel leuk vindt, reageert opgetogen: 'Ik ben benieuwd hoe het gaat.'

Emirates
Ook de keuze voor de luchtvaartmaatschappij zelf is een beetje vreemd. Voor de overtocht valt de keuze op Emirates, de luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten. Die vliegt dagelijks van Dubai naar Sydney, en dan door naar Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland. Dat is efficiënter dan het vliegtuig de hele dag te laten wachten op Sydney, De stoelen worden voor een lage prijs aangeboden, goedkoper dan Qantas of Air New Zealand en de prijsvechters Virgin Blue en Jet Star.

Marc kan gewoon rechtop staan.Lekker rustig
En het valt allemaal niet tegen in de superjumbo. Er gaan ruim 500 mensen in het vliegtuig, maar van enig gedrang of drukte is helemaal niets te merken. Alles is lekker ruim. Het zit riant in zo'n fors vliegtuig, het moet gezegd, ook in de Toeristenklasse, zoals Economy in goed Hollands heet. `Het prettigste vind ik dat het apparaat niet zoveel herrie maakt', zegt Marc. 'Je kunt een normaal gesprek voeren, het kijken en vooral het luisteren naar een film is geen opgave meer. Nee, als ik weer moet, geef mij dit vliegtuig maar.'
En het schijnt nog milieuvriendelijker te zijn dan de oudere vliegtuigen, hoewel je dit soort claims wel met een korreltje zout moet nemen. Volgens Emirates verbruikt het vliegtuig gemiddeld per passagier drie liter brandstof voor honderd kilometer vliegen, aanmerkelijk zuiniger dan Boeing. Grappig is ook dat het ploppen van de oren niet zo'n probleem is in het nieuwe vliegtuig. Meestal wordt de luchtdruk in de cabine verlaagd, vergelijkbaar met een hoogte van circa 2400 meter. In de nieuwe Airbus is dat maar 1500 meter. Dat scheelt aanzienlijk in oorcomfort.

Het kijken naar een film is helemaal top.Genot
Tim sluit zich hier bij aan. `Het is een genot. NIet zoveel herrie en vooral de entertainment is top. Je kunt meteen films gaan kijken, je hoeft niet te wachten tot de reis is begonnen. En dan het grote scherm in de stoelleuning..; nee ik ben helemaal om.'
Van het vliegen zelf merk je eigenlijk niet zo veel. De beenruimte is oké, en je zit gewoon met zijn tienen op een rijtje, net zoals in een Boeing 747. De ramen zijn wel aanmerkelijk groter, maar dan moet je wel een goede plek vragen om daarvan te kunnen genieten. Op het scherm valt het beeld te zien van camera's op de neus, de staart of de buik van het vliegtuig. Dat het vliegtuig twee dekken heeft, daar merk je helemaal niets van. Tim: `Je ziet pas hoe groot het vliegtuig is als er een `gewoon' vliegtuig naast staat.'

persoonlijk_foto
wijziging op: 29-03-2010