Elke week verschijnt een column over iets dat opvalt in Australië en wat voor een nieuwsgierige Hollander niet goed te begrijpen is. Nederland en Australië lijken natuurlijk op elkaar, maar dat valt bij nader inzien vies tegen. Een ontdekkingstocht door het onbegrijpelijke Down Under. Fair Dinkum! Echt waar!
Het fietspad

Fietspad in het zakencentrum van Sydney.Normaal gesproken is dit geen nieuws: de opening van een fietspad in het centrum van de stad. Maar in Sydney pakken de kranten flink uit over de opening. De nieuwe route is dan ook het eerste heuse fietspad in het CBD, het zakencentrum. Lengte: maar liefst 200 meter. Het gaat dus om weinig, maar de opwinding is er niet minder om.

De gemeente Sydney wil serieus werk maken van fietsen. Al jaren staan alle plannen van de gemeente Sydney (dit is de binnenstad van de agglomeratie) vol met fraaie voornemens om het gebruik van de tweewieler te bevorderen. Met de bekende argumenten, zoals gezond voor de burgers, schonere lucht en minder files.

De daden omzetten in de praktijk is in de autostad Sydney nogal lastig. Tot voor kort bestond het fietsbeleid uit niet meer dan het spuiten van fietssymbolen op de wegen. Enige status heeft het witte wegdekversiersel niet, het attendeert mogelijk de automobilisten op andere weggebruikers. Heel soms is er een streep getrokken aan de rand van de weg waar de fietsers moeten rijden, een nogal hachelijk onderneming, omdat er dan langs de geparkeerde auto's moet worden gereden. En die openen de deuren zonder uit te kijken en zijn dan erg verbaasd als de fietser schrikt.

De linkse burgemeester Clover Moore wil dat alles anders gaat in haar stad. Fietspaden dus. Jaren is aan het kleine stukje in King Street in de binnenstad gewerkt. Het praten en tekenen duurden eindeloos, de aanleg vergde maanden, maar goed, begin mei was het dan zo ver. Een echt fietspad in de CBD werd geopend. De auto's in de King Street, een dwarsstraat in het centrum moesten een rijstrook afstaan en daar verrees het 200 meter lange fietspad dat de fietsers een beetje veiliger het zakencentrum moet leiden.

Het nieuwe fietspad ziet er goed uit. Er is een brede strook met beplanting die het fietspad afscheidt van de auto's. Het pad (2,40 meter) had wat breder gekund, maar de King Street is nogal smal, dus vooruit. UIteraard wordt er meteen over het pad geklaagd. Het probleem zou het stroplicht zijn. Op de 200 meter pad staan drie(!) stoplichten. Een bij het begin om erop te komen, een halverwege bij een andere verkeersader en een bij het einde.

En dan komt het aloude euvel van de stoplichten om te hoek kijken. De auto's hebben minuten lang groen, het langzame verkeer moet het met seconden doen. Dus staan de fietsers op het nieuwe pad vooral stil en dat is geen uitnodiging om er gebruik van te maken. Er zitten lussen in het wegdek die fietsers moeten registreren en zo het licht aansturen, maar dat schijnt niet te werken. Ook staan er camera's met hetzelfde doel, maar de werking daarvan is niet geheel duidelijk.

De gemeente werkt in tussen gestaag door aan het net. In 2016 moet er een heus netwerk liggen kris-kras door de stad. De lengte wordt 200 kilometer en 50 daarvan zijn echte gescheiden fietspaden en de rest fiets-stroken. Vooral op papier dan. Nu is er een fietspad in de planning van wel 5 km van noord naar zuid langs het centrum. Er is al inspraak geweest, er zijn voorlichtingsdagen geweest in de buurten, de gemeente is al jaren bezig om een begin te maken. Veel bewoners in de straat zijn tegen het fietspad door de Bourke Street. Er zouden vijf bomen verdwijnen, maar wat de buurt lastiger vindt, is dat er parkeerruimte wordt opgeofferd. En dus wordt er overlegd, gepraat, geschrapt, maar gebouwd? Nee, er is nog geen meter van dit fietspad aangelegd. De gemeente mag blij zijn als dit pad in 2016 is gerealiseerd.

recent_foto
column
fair dinkum
wijziging op: 9-03-2010