Acht Belgen vliegen van Sydney naar Brussel en doen onderzoek naar het milieu
Belgische glorie: 38 duizend kilometer vliegen in ultralichte toestellen
SYDNEY, 6 APRIL 2009 - Een groep van acht Belgen is bezig aan een uniek avontuur: zij vliegen in ultralichte vliegtuigjes van Australië naar België.  Dat is nooit eerder vertoond. De Belgen zijn gepassioneerd van vliegen. Maar ze willen met hun spectaculaire vlucht ook aandacht vragen voor het broeikaseffect. Het hele project kost een half miljoen euro. Mediabureau Onderste-Boven zocht de Belgische vliegers vlak voor hun vertrek op voor het VRT Journaal..

Een van de ultralichte vliegtuigjes waarmee de expeditie naar Brussel wordt gevlogen.Belgisch glorie in Sydney: in een hangar in de buitenwijk Bankstown staan vier ultralichte vliegtuigjes uit België. Ze zijn per boot van België naar Australië overgebracht. In de hangar wordt de laatste hand gelegd aan de komende vliegreis van 28.000 kilometer. Nooit eerder vlogen mensen in zulke kleine vliegtuigjes zo ver.

Valscherm
“Ja, het is wel een beetje gevaarlijk”, geeft piloot Pierre Hallet toe. “Maar alle vliegtuigjes hebben een valscherm bij zich. Niet voor de bemanning, maar voor het vliegtuig zelf als het fout gaat.”
De eerste etappe gaat van Sydney naar Cairns, Papoea Nieuw Guinea, Indonesië, Maleisië en naar Thailand. In Bangkok blijven de Belgen vier maanden schuilen voor de moesson. Als de droge tijd aanbreekt, dan willen zij het liefst verder vliegen over Birma, China, Kazachstan, Oezbekistan, Turkijke en dan over Europa terug naar België. Met de Chinese overheid wordt nog druk onderhandeld over de vereiste vergunningen.

In een hangar in Bankstown zijn de voorbereiding voor het vertrek in volle gang.Broeikaseffect
In de afgelopen weken hebben de Belgen proefvluchten gemaakt, bijvoorbeeld over de Blue Mountains bij Sydney.  De vlucht is meer dan een spannend jongensboek-avontuur. De Belgen doen onderweg ook onderzoek naar de gevolgen van het broeikaseffect.  Ze hebben daarvoor een speciaal apparaat van de het Belgische lucht- en ruimtevaart laboratorium bij zich, dat de luchtkwaliteit meet. De vlucht wordt verder gesponsord door het Wereld Natuur Fonds.
De Belgische vliegers verweren zich tegen kritiek, dat de ultralichte vliegtuigjes niet zo vriendelijk voor het milieu zijn. “De vliegtuigjes gebruiken gewone benzine en lopen één op zes, dat is te vergelijken met een gewone auto”, reageert expeditieleider Olivier Ronveaux. “Wij hebben daarnaast geld gestort in een fonds om de uitstoot van CO2 met de aanplant van nieuwe bomen te compenseren.”
De Belgische vliegers hopen in november van dit jaar weer terug in België te zijn. Hun reis is te volgen op www.usf.be .

recent_foto
column
fair dinkum
wijziging op: 9-03-2010