Natuurlijk hoop ik dat mijn shirts een hit worden’
Ontwerper Eep Seeber begint
eigen lijn T-shirts en singlets
SYDNEY/AMSTERDAM, 3 NOV. 2009 – Hij ontwierp al met veel succes de nieuwe website van Marc van den Broek en Tim Dekkers. En nu heeft de Amsterdammer Eep Seeber zijn eigen T-shirtlijn in het leven geroepen: T-shirts en singlets met titels als ‘Harry de Hond’ en ‘Baardman’. De unieke Eep Seeber-T-shirts en -singlets zijn op internet te bestellen www.eepcards.nl. Een interview met de afgestudeerd modeontwerper. ‘Mijn illustraties zijn simpel en duidelijk van beeld/vorm.’
Zijn bovenwoning in de Staatsliedenbuurt is als een pakhuis. Overal staan dozen met T-shirts en singlets. Maar de Amsterdammer Eep Seeber slaat zich met een lach door de chaos heen. Zo gaat dat immers als beginnend ondernemer.

Waarom begin je met de verkoop van design T-shirts?
Eep Seeber: ‘Omdat ik graag meer wilde doen met mijn illustraties en deze lenen zich erg goed om als print op T-shirt te gebruiken. En wie weet op nog meer producten...’

Je bent vooral bekend als grafisch ontwerper van websites en zo. Waarom dan nu kleding?
Ik ontwerp niet alleen websites, ik doe vooral ook andere vormgevingsopdrachten, bijvoorbeeld voor drukwerk. Verder maak ik ook illustraties die ik dan toepas in mijn grafische ontwerpen. Zo heb ik bijvoorbeeld recent nog een kalender ontworpen met illustraties van eigen hand voor een training- en opleidingsbureau.
En ja, waarom dan nu ook kleding? Voor mij is dat wel een logisch vervolg. Ik vind dat mijn illustraties zich daar goed voor lenen. En lang geleden ben ik als modeontwerper op de kunstacademie afgestudeerd. Daar ben ik toen niet in verder gegaan, maar nu komt dit toch weer op deze manier terug. Ik vind dat ook wel grappig, dat ik daar dan toch weer iets mee ga doen.’

Je figuren zijn nogal opvallend. Hoe heb je ze verzonnen?
‘Soms heb ik al een idee voor een figuurtje en soms ontstaat er al tekenend iets. Die illustraties ontstaan vaak uit strakke vormen die ik bij elkaar breng, daar zie ik dan een beeld in ontstaan voor een figuur.’

Hoe zou je je grafische ontwerp willen karakteriseren?
Mijn illustraties zijn simpel en duidelijk van beeld/vorm. Ze bestaan uit strakke lijnen en contrasterende kleuren. Vaak zijn het ook vrolijke, grappige beelden. De prints hebben nu één of twee kleuren en ook de kleur van het shirt speelt mee in het ontwerp.’

 Wat voor een onderzoek heb je gedaan om je T-shirts tot een succes te maken?

`Allereerst heb ik een keuze gemaakt uit een hele reeks illustraties die ik geschikt vond voor T-shirts. Op mijn website konden mensen aangeven wat zij de leukste ontwerpen vonden. Ik heb ruim 50 mensen gevraagd om aan dit onderzoek mee te doen. Ruim de helft heeft de lijst ingevuld! Ook konden ze aangeven over welk kleur T-shirts ze mooi vonden.
Op deze manier kreeg ik een duidelijk beeld welke illustraties mensen het meest  aanspreken. En ik kreeg een beeld of mensen ook interesse hadden om het te kopen. Als je meedeed aanhet onderzoek maakte je kans om een T-shirt te winnen. Uiteindelijk heb ik op basis van het onderzoek zes illustraties gekozen om mee te beginnen.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar goede shirts om te laten bedrukken. Ik heb heel veel verschillende T-shirts en singlets besteld in verschillende pasvorm, maten en kleuren. Een hele reeks mensen heb ik deze shirts laten passen en beoordelen. Zo kwam ik er achter welke shirts favoriet zijn en welke niet goed zijn. Uit de favoriete shirts heb ik er drie gekozen om te gebruiken voor mijn prints.
En tot slot heb ik een goede drukker gezocht. Een shirt moet niet alleen goed zitten, maar de print moet ook van goede kwaliteit zijn. Zo ook de verpakking. Ik heb daar veel over nagedacht en talloze mogelijke verpakkingen overwogen. Uiteindelijk is het een mooie verpakking geworden die ook kwaliteit uitstraalt. Het shirt is zo een leuk ‘cadeautje’ dat je opgestuurd krijgt voor jezelf of om weg te geven.’

 Op wie mik je bij de verkoop? Homo's? Jongeren?
 ‘Mijn T-shirts en singlets zijn ‘slim fit’ (S, M, L, XL), zodat iedereen een mooi, goed passend shirt kan kiezen. Dus geen ‘one size fits all’. Als eerste richt ik me op jongens/mannen die het fijn vinden om een goed passend shirt te kopen met een bijzondere print. Leeftijd is van tiener tot volwassen. En ja, ik denk dat een grote doelgroep homo’s zal zijn, omdat die vaak strakke shirts dragen. Maar een grote groep wil ook gewoon een mooi shirt met bijzondere print. Nu zijn er drie verschillende kwaliteiten shirts; deze zijn alle drie verschillend in stof en afwerking en pasvorm.
In de webwinkel staat bij elk shirt een duidelijke maattabel, zodat je echt een shirt kunt kiezen dat goed past. Je hoeft dus niet te gokken welke maat de juiste is voor jou. Mocht je de maat toch niet goed vinden, dan mag er natuurlijk altijd geruild worden.’

Waarom introduceer je je T-shirts aan het begin van de winter? Dan trekt toch iedereen dikke kleren aan?
‘Hahaha, daar moest ik ook aan denken. Maar ik ben niet gebonden aan een ‘trend’ verkoop, zoals winkeliers. T-shirts (korte mouw) worden veel gedragen. Kijk maar als je uitgaat; dan zijn er niet veel mensen die dikke truien aan hebben als ze staan te dansen. En Sinterklaas en Kerst staan voor de deur. En dan is zo’n leuk shirt natuurlijk het cadeautje om te geven.’

Hoe kunnen mensen het T-shirt bestellen cq kopen?
‘De shirts zijn te koop in de eep shirt webwinkel: eepcards.nl. Je kunt daar heel eenvoudig je shirt bestellen. Binnen een paar dagen ligt het thuis op de mat.Ik heb een webshop module gekocht, zodat ik zeker weet dat het systeem goed en betrouwbaar werkt. Ik kon de vormgeving van de site grotendeels aanpassen aan mijn eigen stijl, maar er zijn helaas ook een paar beperkingen. Maar ik ben zelf tevreden over het resultaat. Voor mij was het belangrijk om voor nu een webshop te hebben die goed werkt om producten te kunnen bestellen.
Verder ben ik in gesprek met een aantal winkels die interesse hebben om mijn shirts te verkopen. Er zijn ook eep:shirt kadobonnen. Er is een ‘tee-bon’ (T-shirt) of een ‘hempie-bon’ (singlet). Met deze bonnen kun je in de webwinkel een shirt naar eigen keuze bestellen.’

De prijs is redelijk pittig. Denk je er gezien de enorme concurrentie op de T-shirt markt plaats is voor jouw ontwerp?
De prijs voor een T-shirt is €27 en €22 voor een singlet. Verzending binnen Nederland is gratis. Ik denk dat deze prijs heel redelijk is. Je krijgt er een bijzonder shirt van goede kwaliteit voor. En heb je wel eens gezien wat mooie shirts in de winkel kosten?’

Wat zijn je verwachtingen van je nieuwe product? Wordt het Eep-shirt een grote hit in Nederland en ver daarbuiten?
‘Natuurlijk hoop ik dat het een hit wordt. Er zijn al shirts verkocht, voordat de webshop online ging! Ik heb goed onderzocht wat de voorkeuren van mensen zijn. Ik ben erg blij met het resultaat nu de eerste shirts van de drukker binnen zijn. Ik heb er erg veel lol in om te onderzoeken, te ontwerpen en te gaan verkopen... maar het blijft spannend hoe de verkoop gaat lopen. Maar dat hoort er ook bij als je onderneemt, dan moet je wat risico's nemen.’

persoonlijk_foto
wijziging op: 13-04-2015