Marc en Tim verblijven op Hamilton Island voor race om Best Job In The World
Tropisch eilandje decor
van gelikte reclamestunt
HAMILTON ISLAND, 7 MEI 2009 -  Voor de tweede keer binnen een maand zijn Marc van den Broek en Tim Dekkers op bezoek geweest op een exotisch eiland. Na Samoa, verbleven de twee Nederlanders ruim drie dagen op Hamilton Island voor de kust van de deelstaat Queensland.  Ze waren daar om verslag te doen van The Best Job in The World, een opvallende reclamestunt van het toerismebureau van Queensland. ‘Het was een leuke klus, maar het eilandje zelf viel nogal tegen: lelijke hoogbouw en massatoerisme’, zei Marc kritisch.

Bij het tropische eiland horen tropische cocktails, ook tijdens het werk.Op Hamilton Island streden zestien kandidaten uit vijftien landen om de beste baan in de wereld: het beheer over de eilanden in de Great Barrier Reef. Die nieuwe beheerder, island caretaker, gaat een half jaar lang wonen in een fraaie villa en hij/zij ontvangt voor zijn werk (één maal per week een internetblog bijhouden, het voeren van de vissen en per vliegtuig de post bezorgen) 60.000 euro.

35.000 sollicitaties
Deze Best Job in the World is een verzinsel van het toerismebureau van Queensland. De deelstaat wilde de eilanden van de Great Barrier Reef aanprijzen als vakantiebestemming. In plaats van de normale advertenties, verzon het bureau een alternatieve campagne. Overal in de wereld verschenen personeelsadvertenties: gezocht eilandbeheerder. Er kwamen bijna 35.000 sollicitaties op; de kandidaten moesten elk een filmpje van een minuut maken, waarin zij zichzelf aanprezen. Een mediahype was geboren. Van deze 35.000 bleven er uiteindelijk zestien over, onder wie de Nederlandse Magali Heuberger.

In het nu al ouderwets aandoende appartement installeert Marc de apparatuur om de beelden naar Nederland te kunnen sturen.Pr-machine
Op het eiland werden Marc en Tim, evenals de andere zestig journalisten, onderdeel van een uiterst professionele pr-machine.  De organisatie stelde gratis foto’s en videomateriaal beschikbaar, er waren faciliteiten voor live tv-schakelingen, er was een heus mediacentrum, persconferenties, kortom, het leek wel alsof de secretaris-generaal van de Verenigde Naties werd gekozen.  ‘Het was fascinerend om te zien hoe een reclamestunt zo professioneel kan worden uitgevoerd.  Iedereen deed alsof het om een serieuze zaak ging en de wereld geloofde dat ook. De organisatie heeft voor deze campagne één miljoen euro betaald, maar heeft dank zij alle berichtgeving in de media voor 100 miljoen euro aan gratis publiciteit gegenereerd voor Queensland. Tel uit je winst.’

Golfkarretje
Marc en Tim deelden een hotelkamer met de Amsterdamse freelance fotografe Anya van Lit. Zij maakte foto’s voor Trouw en de State Library of Queensland. De Nederlanders volgden de Amsterdamse kandidate Magali tijdens haar testen op het eiland, maar door het slechte weer (regen, storm) viel het programma in het water. Uiteindelijk won de Britse kandidaat Ben Southall de verkiezing.
De Whtiesundays zijn prachtig.Marc was na afloop weinig enthousiast over Hamilton Island. ‘Zo’n resort-eiland is niet mijn ding.  De eilanden voor de kust van Queensland zijn prachtig, maar Hamilton island was een beetje verlopen. Het rare is dat ze het eiland autovrij hebben gemaakt, maar iedereen rijdt wel rond in een golfkarretje. Nee, geef mij maar de Griekse eilanden, die zijn qua natuur en cultuur duizend maal zo interessant als Hamilton Island.’

Songfestival
Voor Tim breekt nu een bijzondere week aan, de week van het Eurovisie Songfestival. Net zoals voorgaande jaren, wordt het Songfestival integraal uitgezonden in Australië, inclusief de twee halve finales. Marc en Tim organiseren zondag 17 mei een feestje voor Songfestival-vrienden. Tim:  ‘De uitzendingen zijn hier op vrijdag (eerste halve finale), zaterdag (tweede halve finale) en zondag (finale), dus één tot twee dagen na de echte uitzending in Moskou. Tussen de bedrijven door hebben Marc en Tim om hun nieuwe zwembroeken te showen.Het zal dus moeilijk worden om de spanning erin te houden en niet al de uitslag te weten’
Tim is als Songfestival-expert dit jaar weer eens enthousiast over de kwaliteit van de inzendingen. ‘Mijn absolute favoriet is Noorwegen, wat een geweldig nummer is dat. Ik voorspel weinig goeds voor Nederland. De Toppers hebben hun inzending ‘Shine’ goed opgepimpt en ze zijn aanstekelijk enthousiast, maar hun liedje is te zwak en te simpel. Ik ben dus bang dat Nederland opnieuw niet de finale gaat halen.’

persoonlijk_foto
wijziging op: 29-03-2010