Marc en Tim filmen en monteren promotiefilm;  vriend Lex Bongers krijgt kookles
Videoclip met montagetrucjes
maakt reclame voor Mediabureau
SYDNEY, 26 JULI 2009 – Het is een beetje laat, maar Marc van den Broek en Tim Dekkers hebben de eerste promotie-videoclip voor hun Mediabureau Onderste-Boven gemaakt. In het weekeinde van 25 en 26 juli 2009 waren de twee Amsterdammers druk in de weer om hun journalistieke activiteiten aan te prijzen. De clip staat vanaf vandaag op de startpagina van hun website. Vriend Lex Bongers, die van Tim kookles kreeg, zag als eerste het eindresultaat. ‘Gaaf’, luidde zijn commentaar.

Marc werkt aan de montage van de promoclip.Marc heeft onlangs ‘ontdekt’ dat het relatief simpel is om via YouTube filmpjes op je website te zetten.  Marc: ‘Wij hebben natuurlijk in de loop der jaren tientallen montages gemaakt voor de diverse nieuwsprogramma’s.  Veel mensen zagen die onderwerpen niet op tv. Nu kunnen wij alles op onze website laten zien. Stom dat wij daar niet eerder aan hebben gedacht.’

Auto’s
Op zaterdag 25 juli vonden de opnamen voor de promoclip plaats. Tim had een eerste opzet en draaiboek gemaakt. De opnamen buiten voor het huis/kantoor in Newtown verliepen moeizaam, omdat heel de tijd auto’s door de straat reden waar de camera stond opgesteld. ‘Ik werd er gek van’, foeterde Marc. ‘Elke keer als ik de camera zorgvuldig had ingesteld, moest die weer worden verplaatst, omdat er zo’n stomme auto aankwam. Uiteindelijk is het net gelukt.’

Groen pakpapier
De opnamen binnen verliepen tamelijk soepel. Marc en Tim experimenteerden met opnamen met een groen scherm, het zogenoemde chromakey-scherm. Tim:  ‘We hebben in een kunstwinkel een rol groen pakpapier gekocht en dat papier op de muur geplakt. Als je voor dat groene papier gaat staan, kun je daar later in de montage andere beelden overheen zetten. Dat geeft een leuk effect, zoals in de videoclip te zien is.’

Trucjes
Daarna begon de moeilijkste klus: het monteren. Marc had op internet geleerd hoe hij allerlei verrassende trucjes in de montage kon uithalen. ‘Dat is goed gelukt’, zei Marc. ‘Ik vind het erg leuk om daar een beetje mee te spelen.  Het kostte de nodige tijd om alles professioneel in elkaar te zetten, maar ik ben tevreden over het eindresultaat.’
Tim was het roerend met Marc eens. ‘Die jongen is een genie. Het is heel knap hoe snel hij zich de techniek eigen heeft gemaakt.’

Lex toont Tim het resultaat van zijn kookunst.Spinazie
Tevreden was ook vriend Lex Bongers, de Nederlander die al ruim een jaar in Sydney woont. Hij kwam bij Marc en Tim op bezoek om kookles te krijgen en beoordeelde tussen de bedrijven door het promo-filmpje. ‘Heel goed gedaan’, zei Lex na de presentatie. ‘Ik vind vooral de manier leuk waarop Marc en Tim uit het niets voor hun huis verschijnen.’
Lex leerde van Tim hoe hij het gerecht ‘Bateaux d' épinard’ moest maken, spinaziebootjes dus. Lex woont sinds kort alleen in een appartement en hij wil zijn kookkunsten uitbreiden: tot dusver kan hij alleen een gebakken ei maken en spaghetti met rode saus. Onder de bezielende leiding van Tim roosterde Lex pijnboompitten, sneed hij een rode uit, roerde hij de spinazie met pesto, sneed hij blauwe kaas in stukjes en vouwde dat alles tezamen in een bootje van bladerdeeg. ‘O wat leuk!’, jubelde Lex, toen hij de bootjes in de oven bruin zag worden.

Lof
Marc en Tim waren vol lof over het gerecht. ‘Heel goed gedaan’, oordeelde Marc. ‘Dat belooft veel goeds voor de toekomst’, voegde Tim daar aan toe.

persoonlijk_foto
wijziging op: 29-03-2010