Elke week verschijnt een column over iets dat opvalt in Australië en wat voor een nieuwsgierige Hollander niet goed te begrijpen is. Nederland en Australië lijken natuurlijk op elkaar, maar dat valt bij nader inzien vies tegen. Een ontdekkingstocht door het onbegrijpelijke Down Under. Fair Dinkum! Echt waar!
De taxi

Wat is het toch dat taxi’s zo vaak een bron van ongeremde frustraties en irritaties zijn? Toegegeven: Amsterdam spant de kroon. De taxi-chauffeurs in de Nederlandse hoofdstad zijn met hun hufterig gedrag en idioot hoge prijzen niet meer dan rijdende afzetters.

Maar de taxi-chauffeurs in Sydney kunnen er ook wat van.  Oké, ze dragen allemaal een blauw overhemd als uniform, wat de schijn van betrouwbaarheid verhoogt. En hun tarieven zijn een stuk lager dan in Nederland. Maar voor de rest zijn de Sydney-taxi’s vaak een crime.

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat een taxichauffeur een wijk niet kent, zodat de passagier met een plattegrond op de schoot de weg naar zijn bestemming moet wijzen? De klant als levende TomTom. Of dat een lompe chauffeur de weg wel weet, maar besluit om een riante omweg te nemen (‘minder stoplichten’), zodat de rit geen 17 dollar kost, maar 27 dollar?

Of dat een bestelde taxi in de vroege ochtenduren domweg niet komt opdagen? ‘De chauffeur trof niemand thuis aan’, zegt de telefoniste  dan zonder blikken of blozen, terwijl de klant al een half uur met zijn koffers voor het huis op de stoep staat te wachten.

Erger dan deze leugens en afzettrucjes is de incompetentie van Sydney Taxis Combined, de overkoepelende organisatie van taxi’s in Sydney. Neem het reserveringssysteem op de website van dit taxibedrijf. Een klant kan vooraf via internet een taxi bestellen. Handig als je geen risico wilt lopen, omdat je op tijd op je afspraak wilt zijn.

Dat dacht ook de klant, die ’s ochtends om 10 uur een taxi wilde en die al de avond ervoor op internet had besteld. Wat er ook gebeurde die ochtend om 10 uur, een taxi kwam niet opdagen. Toen de klant boos opbelde naar het taxibedrijf, kreeg hij te horen dat er geen taxi’s beschikbaar waren, omdat het regende. ‘Maar wat heeft het dan voor zin om vooraf een taxi te bestellen?’, vroeg de klant wanhopig. ‘Ook al bestelt u een taxi een week van tevoren, dat wil niet zeggen dat de taxi ook komt’, antwoordde de telefoniste.

Een klacht indienen heeft geen enkel nut. De klant wordt afgescheept met nietszeggende standaard-mailtjes en –briefjes en wordt ondanks plechtige beloftes niet teruggebeld. De klant is helemaal niets bij Sydney Taxis Combined. Wie dus in Sydney een taxi bestelt, moet bidden dat het niet gaat regenen. Anders kan hij alsnog gaan lopen. Het minst slechte is om naar een drukke straat te gaan en daar een voorbijkomende taxi aan te houden. En dan maar gokken dat de chauffeur geen hork is, de weg weet en niet een dure omweg neemt. Je hebt overigens meer kans op succes aan de roulettetafel in het casino.

recent_foto
column
fair dinkum
wijziging op: 9-03-2010