Elke week verschijnt een column over iets dat opvalt in Australië en wat voor een nieuwsgierige Hollander niet goed te begrijpen is. Nederland en Australië lijken natuurlijk op elkaar, maar dat valt bij nader inzien vies tegen. Een ontdekkingstocht door het onbegrijpelijke Down Under. Fair Dinkum! Echt waar!
Het lek
Stel, een aannemer is bezig met de bouw van een complex aan een drukke straat en stuit bij de werkzaamheden op een hoofdwaterleiding. Een stuk van het trottoir verdwijnt en het water stroomt in woeste golven naar buiten. Dit rampscenario kan overal op de wereld plaatsvinden. Maar wat er daarna gebeurt, verschilt wel van plek tot plek. Je mag hopen dat het waterleidingbedrijf het lek repareren, dat de straat wordt gerepareerd en dat voetgangers en auto’s weer veilig door de straat kunnen. Maar dat valt in Sydney wel eens tegen. Op 6 maart ging het goed fout met bouwbedrijf Baseline Constructions dat bezig was met het grondwerk voor een nieuw complex met woningen en winkels aan de Botany Road, in de wijk Alexandria, een paar kilometer buiten het centrum. Een hoofdwaterleiding barstte. De schade was groot, want het trottoir was weggeslagen en verkeer over de straat was niet verantwoord. Het gebeurde in de vroege ochtend, dus er waren geen slachtoffers. Een café, het Iron Duke Hotel. bij het lek moest dicht. De drukke Botany Road, een belangrijke uitvalsweg naar het zuiden, werd afgesloten voor doorgaand verkeer. In de wijde omgeving werd een stopverbod ingesteld zodat het verkeer gemakkelijker kon doorstromen. De verwachting is dat gemeente, waterleiding en bouwer onmiddellijk aan de slag zouden gaan om de overlast voor omwonenden en bedrijven tot een minimum te beperken. Maar niets is minder waar. Het lek was zo gedicht, maar deze week, vijf weken na het incident, is de weg nog steeds afgesloten en de verwachting is dat het nog wel weken kan duren voor de weg weer open kan. Gemeente, aannemer en waterleiding liggen voortdurend met elkaar te ruziën wie precies moet opdraaien voor de kosten om de weg weer veilig te krijgen. De bouwondernemer stelt de waterleiding aansprakelijk en vice versa. De wegbeheerder in Sydney wil in ieder geval een damwand van de bouwput inspecteren voordat de weg weer open kan. De vrees is dat het water zoveel zand heeft weggespoeld dat de damwand wel eens zou kunnen bezwijken als er weer veel verkeer over de drukke weg gaat rijden. Maar de verhoudingen zijn zo verziekt dat de aannemer weigert om ambtenaren op het terrein toe te staan voor een inspectie van de bouwput. De situatie liep zo uit de hand dat in het parlement van Nieuw South Wales, de staat waarin Sydney ligt, een noodwet is aangenomen om het mogelijk te maken dat de politie zo nodig met geweld het terrein mag betreden. Deze week was het zover. De aannemer werkte nog steeds niet mee en er kwam een machine aan te pas om de bouten van het hek weg te slijpen. De bouwer weigerde elk commentaar, ook niet waarom hij niet wilde meewerken. De inspectie kan beginnen. Wanneer de weg en het café weer open kunnen:De gemeente en de wegbeheerder verwachten nog wel enige weken nodig te hebben. |
`Nederland moet in Uruzgan blijven'
Jaar na de bosbranden is verdriet niet voorbij Gewone afkomst van briljante Darwin Afscheidsinterview op Australische radio Luxe treinreis in glossy Nederlands magazine Indiase studenten belaagd in Melbourne Australië worstelt Met Denen door de laatste uren van 2009 Geen recessie voor Australië in 2009 Sombere toekomst voor koraalrif |
|||
column
fair dinkum Het afscheidslijstje
na vier jaar Australië Voor windmolens is Australië te klein Sydney bouwt lege plekken niet vol Australiër heeft zwaar geld in portemonnee Kopje koffie kost meer op een feestdag Uit hun dak voor bezoek kroonprins Onhandige reacties Australië leert niets van verkeersdoden Vliegtuigen mogen letters tekenen |
||||
wijziging op: 9-03-2010 |