Mediabureau Onderste-Boven interviewt wereldberoemd echtpaar
Relatiegoeroes Pease over
macht, prestaties en seks
SYDNEY, 7 DECEMBER 2006 - Allan en Barbara Pease zijn over de hele wereld een begrip. Ze schreven bestseller na bestseller over de verschillen tussen man en vrouw. Waarom kunnen vrouwen niet kaart lezen en waarom willen mannen altijd na het werk in de krant bladeren? De BBC maakte hierover met hen een veel bekeken tv-serie. Tim Dekkers en Marc van den Broek van het mediabureau Onderste-Boven reisden in opdracht van het jaarlijkse boekenmagazine Dif naar het huis van Allan en Barbara Pease in het Australische Queensland. Ze spraken ruim drie uur lang met het beroemde echtpaar. Het werd een opvallend openhartig gesprek over hun leven, hun boeken en hun missie. `Ik hoop dat de wereld door onze boeken beter wordt.'

Een boekomslag van een van de bestsellers van het duo.Allan en Barbara Pease hebben opvallend genoeg zelf een scheiding achter de rug. Ze kwamen elkaar tegen tijdens een workshop van Allan. Die ontmoeting werd niet alleen het begin van een intensieve nieuwe relatie, maar ook van een turbulent zakelijk leven. Het Pease-imperium werd geboren. Samen schreven ze internationale bestsellers over lichaamstaal, het geheugen en vooral over de verschillen tussen man en vrouw. Dat deden en doen ze op een semi-wetenschappelijke, humoristische manier. `Het geheim van ons succes is dat iedereen zich in onze boeken herkent', zegt Barbara.
In hun theorie zijn de genen verantwoordelijk voor de saillante verschillen tussen mannen en vrouwen. In de oertijd waren het immers de mannen die op pad gingen om te jagen en de gevaren trotseerden; de vrouwen bleven in de grot achter om voor kinderen en eten te zorgen. Dat oergedrag heeft zich in de genen genesteld, wat het huidige gedrag van mannen en vrouwen voor een groot deel verklaart.

'Mannen willen macht'
’Mannen willen macht, prestaties en seks, vrouwen willen relaties, stabiliteit en liefde', schrijven zij in hun boeken. Voor een beetje geëmancipeerde Nederlandse vrouw en man klinkt deze conclusie meer als een grap, dan als een serieuze analyse. Maar de Peases menen het bloedserieus. 'Kijk naar de top van het bedrijfsleven in de wereld: 99 procent is man', reageert Allan. `Zelfs in bedrijven waar relatief veel vrouwen werken, is de baas vaak een man.'
Barbara: 'Mannen zijn bereid hun familieleven op te offeren voor het succes van hun bedrijf. De meeste vrouwen hebben daar geen zin in. Ik ook niet.'

Het omslag van Dif. Seks
Allan: `Vrouwen willen seks om totaal andere redenen dan mannen. Het lijkt alsof vrouwen tegenwoordig dezelfde sexdrive hebben als mannen, maar dat is een illusie. Mannen hebben tien tot twintig keer zoveel testosteron dan vrouwen. Mannen hebben seks om hun genen te verspreiden. Niet meer en niet minder, zo is zijn brein geprogrammeerd. Zelfs als een man een wat lelijke vrouw ontmoet, dan denkt hij nog: ze is jong en gezond, ze kan mijn genen verspreiden. Dat kan worden bereikt in drie minuten, of zelfs in twee als je een Nederlandse man bent, hahaha.'
`Vrouwen hebben om een heel andere reden seks. Voor hen is het een test om te kijken of de man geschikt is voor een langdurige relatie. Kijk naar wat er gebeurt als een man en vrouw pas een relatie met elkaar hebben. Ze neuken zich in de eerste maanden helemaal suf. Dan gaan ze trouwen en met het eten van de bruidstaart, verandert het seksleven. De vrouwen stoppen meteen met de uitbundige seks; ze hebben hun langdurige relatie binnen. Het is alsof er een chemische stof in de bruidstaart zit die vrouwen verandert. Dus als je geen seks wilt hebben met een vrouw, moet je met haar trouwen, hahaha.'
Barbara: `Dat is absoluut waar.'

Het volledige interview staat in Boekenmagazine Dif

 

recent_foto
column
fair dinkum
wijziging op: 9-03-2010