Hollywoodfilm rond Kerst moet magie terugbrengen
Australië is niet langer meer het ideale vakantieland voor toerist
PERTH, 21 JUNI 2008 - Australië verliest zijn magie als ideaal vakantieland. Voor het eerst in drie decennia gaan er meer Australische reizigers het land uit dan dat er buitenlandse toeristen binnenkomen. Alle hoop is nu gericht op een Hollywoodfilm over Australië. Het Mediabureau Onderste-Boven was in Perth en maakte voor De Pers een artikel over het toerisme naar Australië.
toWie in Perth rondliep op de Australian Tourism Exchange, de grootste toeristenbeurs voor professionals in Australië, merkte tussen alle commerciële peptalk door dat de toekomst voor de Australische toerismebranche allesbehalve stralend is.
Het land Down Under teerde jarenlang op zijn ijzersterke imago van stralende zon, eindeloze ruimte en ongerepte natuur. Maar die zorgeloze tijden zijn voorbij. De dure Australische dollar, de hoge brand-stofprijzen en de toenemende concurrentie uit het buitenland breken Australië op.

Zwaar
Vorig jaar telde Australië 5,6 miljoen internationale toeristen: twee procent meer dan in 2006. De cijfers lijken aardig, maar de groei in concurrerende vakantielanden was aanzienlijk hoger (vier a vijf procent). Sydney, dé trekpleister van Australië, trok vorig jaar zelfs 0,3% minder internationale reizigers. Australië raakt achterop in de slag om de buitenlandse toerist, concluderen deskundigen. 'De afgelopen twaalf maanden waren zwaar', erkent directeur Geoff Buckley van Tourism Australia. 'En het zal nog erger worden.'
De olieprijzen zijn de grootste zorg. Australië is afhankelijk van toeristen die per vliegtuig arriveren. De hoge olieprijzen maken de vliegtickets (fors) duurder, wat een drempel kan zijn om naar Down Under te reizen. Vliegtuigmaatschappijen kijken uit kostenbesparingen steeds kritischer naar hun bestemmingen. Zo zette de Australische vliegtuigmaatschappij Qantas het mes in het aantal vluchten tussen Japan en Australië. En minder vluchten betekent minder toeristen.

Efteling
De Nederlander Joost Heymeijer heeft op de toerismebeurs in Perth een chique stand. Hij woont al veertien jaar in Australië en als voormalig manager van grote hotelketens kent Heymeijer de toeristenmarkt goed. Op dit moment is hij verantwoordelijk voor een opvallend nieuwbouwproject: in de natuur van de Blue Mountains bij Sydney laat hij in opdracht van vliegtuigmaatschappij Emirates voor een kleine 70 miljoen euro een extreem comfortabel resort bouwen. Eind volgend jaar gaat dit hotelcomplex in de Wogan Valley open. Prijs per nacht: 1200 euro.
Ook Heymeijer ziet dat het Australisch toerisme in een dip verkeert.toeristenbeursHij wijt dat aan de explosieve stijging van het aantal goedkope chartermaatschappijen, zoals Easy Jet en Ryan Air. 'Als je vroeger in Drenthe woonde, was het al een enorme tocht om naar de Efteling te gaan', zegt de Nederlander. 'Tegenwoordig vindt iedereen het gewoon om naar bestemmingen als Pukhet of Aruba te vliegen. Australië heeft dus veel meer concurrentie gekregen. En laten we wel zijn: Australië is ver weg, is niet goedkoop en heeft de verwende Europese reiziger die luxe wil, een beetje links laten liggen. Het land zal hard moeten knokken om de toeristen te blijven lokken.'

Hollywood
De hoop van toeristisch Australië is gevestigd op Hollywood. Rond Kerst komt in Europa de speelfilm ‘Australia’ uit van regisseur Baz Luhrmann. Het is het verhaal van een Engelse aristocratische dame (Nicole Kidman) die in de outback van Australië een boerderij erft en daar avonturen beleeft met de opzichter (Hugh Jackman). Tourism Australia zet zijn kaarten én een deel van zijn marketingbudget in op deze Hollywoord-productie. De Australiërs herinneren zich al te goed hoe de film Crocodile Dundee in 1986 het toerisme naar Australië een oppepper gaf. En de film In de ban van de Ring was voor het toerisme in Nieuw-Zeeland een godsgeschenk.
De film Australia moet de Australische magie terugbrengen. 'Tientallen miljoenen kijkers zullen de prachtige natuurbeelden zien en zullen Australië in hun hart sluiten', klinkt het. Of het zo werkt? De Nederlander Heymeijer heeft zijn twijfels. 'Ik vind het gevaarlijk om je budget op te hangen aan een film die kan mislukken.'

recent_foto
column
fair dinkum
wijziging op: 9-03-2010